Inter-Techno, de Nederlandse distributeur van Bobcat-schrankladers en -graafmachines heeft twee nieuwe Bobcats S770 geleverd aan ZHD Stevedores in Dordrecht. In het totaal heeft ZHD nu zestien Bobcat-schrankladers. Ze worden ingezet voor het lossen van stortgoed uit schepen. De schrankladers ondergaan – voordat ze aan ZHD geleverd worden – diverse aanpassingen om ze geschikt te maken voor het werk in scheepsruimen. De aanpassingen worden uitgevoerd door Inter-Techno, de Nederlandse importeur van Bobcat. De aangepaste Bobcats voor ZHD worden de ‘havenuitvoering’ genoemd.
ZHD Stevedores is een familiebedrijf dat in Dordrecht en op drie locaties op industriepark Moerdijk stuwadoorsactiviteiten voor een groot aantal klanten verzorgt. Een aantal grote klanten is op het terrein van ZHD gevestigd waar ze productieprocessen uitvoeren. ZHD verzorgt voor hen de op- en overslag van het materiaal.
ZHD gebruikt al bijna 51 jaar schrankladers om de ruimen van schepen te klaren en materiaal bij te schuiven zodat de grote loskranen niet stilstaan. De omstandigheden en het materiaal maken het gebruik van bijvoorbeeld transportbanden of zuigsystemen onmogelijk. Het werken met Bobcats is het meest efficiënt en flexibel om de schepen zo snel mogelijk te lossen zodat het schip weer kan varen. Stilliggen kost namelijk geld in de scheepsvaart. De laatste resten van de lading worden door de Bobcat met een hydraulische veegbak verzameld en afgevoerd.
Aanpassingen
Voordat de schrankladers aan ZHD geleverd worden, ondergaan ze een aantal aanpassingen. Die zijn ingegeven door de omstandigheden waarin de Bobcats moeten opereren. “De aanpassingen aan de machines bestaan onder meer uit de behandeling van stekkers en kabelbomen met een speciale vochtwerende coating. De omgeving met vocht en stof is niet goed voor de elektronica aan boord”, verduidelijkt Jan Elferink, manager materieelbeheer bij ZHD Stevedores. Daarnaast zijn de aanpassingen aan de cabine belangrijk. Voorheen werkten de bestuurders in een open cabine met een kooiconstructie. Om de bestuurder tegen stof te beschermen, wordt er al zo’n 12 jaar gewerkt met overdrukcabines. Deze overdrukcabines houden het stof buiten. De cabine wordt gefilterd met een P1 en P3-filter, die zelfs zeer fijne deeltjes afvangen. Daardoor hoeven de chauffeurs geen luchtmaskers meer te dragen. De standaardcabine van de Bobcat is ROPS- en FOPS-gecertificeerd. Het glas in de deur is vervangen door Lexaan, een zeer sterke kunstof die vrijwel niet kapot te krijgen is. Ook is er een speciale ZHD achteruitrijcamera achter in de motorkap gemonteerd. Om stilstand te voorkomen en maximale productiviteit te waarborgen zijn de nieuwe machines uitgerust met het Bobcat IQ afstand monitoring systeem. Met dit systeem kunnen dealers de machines 24/7 monitoren en bij eventuele storingen snel ingrijpen.
Robuuste uitvoering
Aan de buitenkant van de machines wordt ook een aantal aanpassingen uitgevoerd. De machines zijn in de huiskleuren van ZHD gespoten, blauw en geel. Op vier hoeken zijn hijshaken gelast, waaraan de hijsbanden worden bevestigd. Zo kan de Bobcat in en uit het ruim gehesen worden. Aan de voorkant zijn de Bobcats verzwaard en op de hefarmen zijn stalen platen gemonteerd, die de hydraulische cilinders beschermen. Aan de achterkant is een zware, stalen bumper gelast, die de motor en de motorkap beschermen tegen botsingen met de wanden van het ruim. Deze aanpassingen zorgen voor een extra gewicht van zo’n 600 kilo, maar daardoor krijgen de Bobcats een betere stabiliteit en meer laadvermogen.
Door strengere eisen met betrekking tot de arbeidsomstandigheden en de emissiewetgeving, zijn de oudere modellen al uitgerust met roetfilters of wordt er Adblue bij de diesel gemengd. Dit omdat de Bobcats in een bijna afgesloten ruimte werken. De nieuwste Bobcats zijn voorzien van Stage V-motoren.